Hormonální jóga


Hormonální jóga je celosvětově uznávaná jógová sestava, která pomáhá přirozenou cestou harmonizovat hormonální systém.

 
Její cvičení je vhodné pro všechny ženy. Nevadí, zda s jógou začínáte nebo jste pokročilá jogínka. Cvičení si užijí ženy z obou skupin.
Hormonální jóga pomáhá zejména při problémech s otěhotněním, v menopauze, při nepravidelné či bolestivé menstruaci, při stresu nebo "jen" k tomu být fit a cítit se dobře.
 
Vychází z hathajógy, kundalini jógy a tibetských technik práce s energií. Jedná se o ucelenou sestavu jógových cviků doprovázených dynamickým břišním dýcháním. Cviky masírují žlázy s vnitřní sekrecí, a tak optimalizují jejich funkce. Tím je podporována přirozená tvorba hormonů v těle.
 

Hormonální jóga je velmi propracovaný a komplexní systém cviků, který působí na několika úrovních:
  • na úrovni fyziologické: podporuje přirozenou tvorbu hormonů,
  • na úrovni tělesné: tvaruje tělo, pomáhá správnému držení těla, posiluje svaly a kosti,
  • na úrovni psychické: pomáhá zvládat stres, udržuje emoční rovnováhu a
  • na úrovni energetické: přináší vitalitu a duševní pohodu.

Je vhodná pro všechny ženy od 35 let, kdy začíná hladina ženských hormonů rychleji klesat. Ženám mladším 35 let je doporučována zejména v případě, že mají nějaký problém s hormonální nerovnováhou (např. nemohou otěhotnět, nemají menstruaci a ovulaci, mají polycystické vaječníky nebo další potíže). Pomáhá také ženám v menopauze, kdy snižuje až úplně odstraňuje její doprovodné symptomy (např. návaly horka, bolesti hlavy aj.). Horní věková hranice pro cvičení není omezena, klidně 100 let :-).
 
 

Tuto formu jógy vytvořila uznávaná jógová lektorka a terapeutka z Brazílie Dinah Rodrigues.
 

Sestavila ji na základě mnoha let vlastního studia, praktikování a vyučování hathajógy. Hormonální jógu připravovala na základě konzultací s uznávanými jógovými mistry, fyzioterapeuty a lékaři. V praxi se ukázala jako velmi účinná a její efektivitu potvrdila také vědecká studie.
Dinah hormonální jógu cvičí více jak 20 let a nyní ve svých 93 letech vypadá báječně, je vitální, plná energie. I v tomto vysokém věku Dinah cestuje a školí lektory po celém světě (jako jediná na světě má oprávnění certifikovat lektory). Velmi si vážím toho, že jsem hormonální jógu mohla studovat přímo u Dinah a nyní mohu tuto jedinečnou a velmi účinnou sestavu předávat ženám dále.
Oficiální stránky Dinah Rodrigues naleznete zde a jeden z inspirativních rozhovorů s Dinah při její návštěvě Prahy si můžete přečíst zde.
Víkendový kurz hormonální jógy
Dobříš, Benešov u Prahy, Sušice, Milevsko, Podolí u Vojkova
Více informací
10týdenní kurz hormonální jógy
v Sedlčanech nebo ve Voticích
Více informací
Individuální kurz hormonální jógy
V případě, že si přejete individuální přístup nebo Vám nevyhovují termíny a místo konání vypsaných kurzů hormonální jógy, neváhejte mě kontaktovat. Domluvíme se na individuálním kurzu dle Vašich potřeb a přání.
Více informací
Opakovací lekce hormonální jógy
Opakovací lekce jsou určeny pro ženy, které se již zúčastnily kurzu hormonální jógy u certifikované lektorky.

Můžete vybírat z těchto míst: Sedlčany, Votice, Dobříš, Benešov u Prahy, Sušice, Milevsko, Podolí u Vojkova
Více informací
Skupinový kurz na míru
Pokud máte zájem o konání kurzu hormonální jógy nebo kurzu relaxační jógy, jógy pro těhotné nebo jógy po porodu nebo workshopu "s jógou na diastázu a funkční pánevní dno" přímo ve Vaší firmě nebo v místě Vašeho bydliště, jste skupinkou 5-10 žen, neváhejte mě kontaktovat. Domluvíme se na typu kurzu a termínech, které Vám budou vyhovovat.
Více informací
 

Účinky

 
Pravidelné cvičení hormonální jógy zejména pomáhá:

- k utlumení až úplnému vymizení symptomů menopauzy

  • návaly horka
  • suchost sliznice v urogenitální oblasti
  • emoční problémy, stres, nespavost
  • bolesti hlavy a migrény
  • bolesti kloubů
  • osteoporóza
  • přibývání na váze
  • syndrom karpálního tunelu
  • padání vlasů

- k vylečení polycystických vaječníků, cyst a menších myomů

- k tomu být fit a cítit se dobře

- při problémech s otěhotněním (spojených s hormonální nerovnováhou nebo nedostatečným prokrvením pánevní oblasti)

- při bolestivé, příliš silné nebo slabé menstruaci

- při premenstruačním syndromu

- při ztrátě menstruace a ovulace

- při snížené nebo zvýšené funkci štítné žlázy

a při dalších problémech spojených s hormonální nerovnováhou.

 

       

    Kontraindikace

     
    Hormonální jóga by se neměla cvičit v těchto případech:
     
    • těhotenství
    • rakovina prsu (i v případě, že je žena již vyléčená, ale stále užívá umělé hormony nebo rakovina byla způsobena hormonálně)
    • pokročilá endometrióza
    • krátce po hysterektomii
    • srdeční problémy
    • krátce po operacích
    • velký myom (větší než 6x6cm, doporučený lékařem k operaci)
    • po operaci srdce
    • zánět vnitřního ucha
    • pokročilá osteoporóza (při riziku vzniku zlomenin)
    • nediagnostikovaná bolest v břišní dutině
    • zánět slepého střeva (před operací nebo krátce po operaci)
    • zvýšená funkce štítné žlázy (lze cvičit upravenou sestavu, informovat lektorku)
    • osoby trpící psychickými poruchami (např. klinicky ověřená deprese, schizofrenie, epilepsie aj.)
     
     
     

    Vědecká studie

     
    V této studii byly zkoumány účinky hormonální jógy na hladinu hormonů a symptomy způsobené jejím poklesem (návaly, suchost v urogenitální oblasti, emoční nestabilita, nespavost, únava, deprese, migrény, neplodnost, padání vlasů a další).
    Výsledky cvičení hormonální jógy byly zjišťovány u žen jednak pomocí krevních testů na estrogen (před zahájením cvičení a dále pak každé 4 měsíce) a jednak pomocí dotazníku, kterým se každý měsíc vyhodnocovala intenzita jednotlivých symptomů.
    Výsledky výzkumu byly velmi pozitivní. Hladina estrogenu v průměru vzrostla o 154 %. U všech žen během 3-4 měsíců cvičení hormonální jógy symptomy zcela vymizely (bez použití léků) nebo se jejich intenzita významně snížila.
    Zdroj: DinahRodrigues http://www.dinahrodrigues.com.br
     
       

    Časté dotazy

     
    Od jakého věku mohu začít cvičit hormonální jógu?
    Hormonální jóga je doporučována všem ženám od 35 let. Ženám mladším 35 let je doporučována zejména pokud mají nějaký problém s hormonální nerovnováhou (problémy s otěhotněním, se štítnou žlázou, bolestivou, nepravidelnou menstruaci, PCOs apod.). Neznám případ, kdy by mladším ženám uškodila, pomáhá např. i při stresu.

    Jak dlouho po porodu mohu začít se cvičením hormonální jógy?
    Pokud jste rodila přirozeně a nemáte žádné poporodní komplikace, tak můžete se cvičením začít po skončení šestinedělí. Pokud jste rodila císařským řezem, tak nejdříve po třech měsících. Vždy záleží, jak se žena cítí. Ze začátku je vhodné cvičit jemněji a naslouchat své tělo. Ideálně navštívit certifikovanou lektorku hormonální jógy, která Vám poradí, jak cvičit po porodu a případně některé cviky upraví.
     
    Mohu cvičit hormonální jógu, když kojím?
    Ano, můžete. Cvičení hormonální jógy dokonce podporuje laktaci.
     
    Mohu cvičit hormonální jógu v těhotenství?
    V těhotenství byste cvičit hormonální jógu neměla. Doporučila bych Vám cvičení jógy pro těhotné.
     
    Jsem již po přechodu, mohu cvičit hormonální jógu?
    Ano, můžete. Autorce hormonální jógy je 92 let a každý den si cvičí hormonální jógu. Udělá svíčku jakoby nic a je vitální, plná energie. Hormonální jóga nejen harmonizuje hormonální hladiny, ale také protahuje celé tělo, pomáhá při stresu a dodává vitalitu a duševní pohodu.
     
    Mohu cvičit hormonální jógu, pokud mám zvýšenou činnost štítné žlázy?
    Ano, můžete. Jen o tom informujte svoji lektorku. Ona pro Vás některé cviky v sestavě upraví.
     
    Zvládnu kurz hormonální jógy, když nemám s jógou žádné zkušenosti?
    Nemusíte se obávat. Kurz je vhodný i pro úplné začátečníky. Vše probíráme od začátku a každá žena cvičí dle svých možností. Mám zkušenost, že kurz baví jak začátečníky, tak i pokročilé jogínky.
     
    Jaký je rozdíl mezi jednotlivými typy kurzů hormonální jógy?
    Obsah všech kurzů je stejný. Jen během 10týdenního kurzu se učíme sestavu hormonální jógy pomaleji, po částech. Víkendový kurz je více intenzivní, ale taktéž zvládneme probrat, naučit se a několikrát zopakovat celou sestavu. Když byste si doma nevěděla s něčím rady, není nikdy problém mi kdykoliv zavolat nebo navštívit opakovací lekci buď u mě nebo u jakékoliv jiné certifikované lektorky. Individuální kurz je určen zejména těm ženám, kterým buď nevyhovují časy 10týdenního ani víkendového kurzu nebo si přejí individuální přístup.
     
    Jak poznám, že je moje lektorka hormonální jógy certifikovaná a sestavu mě naučí správně?
    Můžete si od svojí lektorky vyžádat, aby Vám ukázala, zda má certifikát od Dinah Rodrigues, jediné školitelky lektorek hormonální jógy na světě.
     
    Ráda bych se zúčastnila 10týdenního kurzu hormonální jógy, ale bohužel se nebudu moct zúčastnit všech 10 lekcí. Není to problém?
    Nevadí. Důležitá je účast na první lekci. Poté když budete párkrát chybět, poslední tři až čtyři lekce jsou opakovací, kdy budeme celou sestavu opakovat, abyste ji měla správně zažitou pro domácí cvičení, tak vše doženete. Pokud byste chyběla dvě lekce za sebou, domluvíme se na individuálním doučení.

    Jaký kurz jógy je pro mě vhodnější? Kurz hormonální jógy nebo kurz jemné relaxační jógy?
    Záleží na tom, co od kurzu očekáváte.
     
    Hormonální jógu bych Vám doporučila zejména v těchto případech:
    • pokud řešíte nějaký problém s hormonální nerovnováhou (menopauza /migrény, návaly../, problémy s otěhotněním, nepravidelná menstruace, snížená činnost štítné žlázy, hypofunkce štítné žlázy...).
    • pokud se chcete naučit účinnou jógovou sestavu, cítit se po všech stránkách dobře a cvičit si správně kdykoli sama doma.
     
    Hormonální jóga je ucelená, velmi komplexní a účinná jógová sestava. Je spíše dynamičtější a na kurzu obdržíte podrobné podklady, podle kterých si můžete cvičit jógu kdykoliv i sama doma.
     
    Jemnou relaxační jógu bych Vám doporučila zejména v těchto případech:
    • pokud si chcete odpočinout od každodenních starostí a věnovat čas samy sobě
    • pokud preferujete pomalejší formu cvičení s důrazem na dech
    • pokud si chcete jemnými cviky protáhnout a posílit svoje tělo, zklidnit mysl a dopřát si relaxaci
     
    Jemná relaxační jóga je pomalá, každá lekce je trochu jiná a neobdržíte podklady pro cvičení doma.
     
    Můžete se také podívat do referencí od absolventek.